“UI” در طراحی UI مخفف “رابط کاربری” است. رابط کاربری طرح گرافیکی یک برنامه است. UI شامل دکمه‌هایی است که کاربران روی آن کلیک می‌کنند، متنی که می‌خوانند، تصاویر، اسکرول، فیلدهای ورودی متن و بقیه مواردی که کاربر با آنها تعامل دارد. همچنین شامل طرح‌بندی صفحه، انتقال‌ها، انیمیشن‌های رابط و … است. هر نوع عنصر بصری، تعامل، یا انیمیشن همگی باید طراحی شوند.
این کار بر عهده طراحان رابط کاربری است. آنها تصمیم می گیرند که برنامه چگونه باشد. آنها باید طرح های رنگی و شکل دکمه ها را انتخاب کنند – عرض خطوط و فونت های مورد استفاده برای متن. طراحان رابط کاربری ظاهر و احساس رابط کاربری یک برنامه را ایجاد می کنند.
طراحان UI طراحان گرافیک هستند. آنها به زیبایی شناسی اهمیت می دهند. به آنها بستگی دارد که مطمئن شوند رابط برنامه جذاب، محرک بصری و تم مناسب برای مطابقت با هدف و یا شخصیت برنامه باشد. و آنها باید مطمئن شوند که تک تک عناصر بصری، هم از نظر زیبایی شناختی و هم از نظر هدف، هماهنگ هستند.

طراحی UX چیست؟

“UX” مخفف “تجربه کاربری” است. تجربه کاربر از برنامه با نحوه تعامل آنها با آن تعیین می شود. آیا تجربه روان و ساده است یا گیج کننده؟ آیا پیمایش در برنامه منطقی است یا دل بخواهی؟ تجربه کاربر بر اساس آسان یا دشوار بودن تعامل با عناصر رابط کاربری که طراحان UI ایجاد کرده اند تعیین می شود.
بنابراین طراحان UX نیز نگران رابط کاربری یک برنامه هستند و به همین دلیل است که مردم در مورد تفاوت بین این دو سردرگم می شوند. اما در حالی که طراحان UI وظیفه دارند تصمیم بگیرند که رابط کاربری چگونه به نظر برسد، طراحان UX مسئول تعیین نحوه عملکرد رابط کاربری هستند.
آنها ساختار رابط و عملکرد را تعیین می کنند. چگونه سازماندهی شده است و چگونه همه بخش ها به یکدیگر مرتبط هستند. به طور خلاصه، آنها نحوه عملکرد رابط را طراحی می کنند. اگر به خوبی کار کند و بدون درز احساس شود، کاربر تجربه خوبی خواهد داشت. اما اگر ناوبری پیچیده یا غیر شهودی باشد، یک تجربه کاربری بد محتمل است. طراحان و آژانس های UX برای اجتناب از سناریوی دوم تلاش می کنند.

UI و UX چگونه با هم کار می کنند؟

بنابراین یک طراح UX تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه کار کند در حالی که طراح UI تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه به نظر برسد. این یک فرآیند بسیار مشارکتی است و دو تیم طراحی تمایل دارند تا با هم کار کنند. از آنجایی که تیم UX در حال بررسی جریان برنامه، نحوه هدایت همه دکمه‌ها از طریق کار شما، و اینکه چگونه رابط به طور مؤثر نیازهای اطلاعاتی کاربر را برآورده می‌کند، تیم UI در حال کار بر روی نحوه ظاهر شدن همه این عناصر رابط است.
بیایید بگوییم در مرحله‌ای از فرآیند طراحی، تصمیم گرفته شد که دکمه‌های اضافی به یک صفحه نمایش داده شده اضافه شوند. این کار نحوه سازماندهی دکمه ها را تغییر می دهد و ممکن است نیاز به تغییر شکل یا اندازه آنها داشته باشد.
تیم UX بهترین راه را برای چیدمان دکمه ها تعیین می کند در حالی که تیم های UI طرح های خود را با چیدمان جدید تطبیق می دهند. ارتباط و همکاری مداوم بین طراحان UI و UX کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که رابط کاربری نهایی تا آنجا که می تواند خوب به نظر می رسد، در حالی که به طور موثر و هماهنگ عمل می کند.

تفاوت UX در مقابل UI در چیست؟

وقتی از UX و UI صحبت می کنیم، به دو مفهوم مجزا اشاره می کنیم که اهداف متفاوتی را برآورده می کنند. اگرچه آنها به هم مرتبط هستند – و به زودی خواهید دید که چگونه – شما باید تفاوت های آنها را درک کنید تا به درستی از آنها استفاده کنید.
به گفته جاناتان ویدوسکی، مدیر عامل Maze، طراحی رابط کاربری «فرایند تبدیل وایرفریم ها به یک رابط کاربری گرافیکی صیقلی است». در مقابل، طراحی UX مستلزم “درک سفر کلی کاربران و تبدیل آن به محصول است.”
به عبارت دیگر، اگر در حال طراحی خانه بودید، “UX پایه و اساس خواهد بود، در حالی که UI رنگ و مبلمان خواهد بود.”
راه دیگری برای فکر کردن به تفاوت‌های طراحی UX و UI این است که به خروجی‌های هر دو فرآیند نگاه کنید:
– UX با یک مشکل شروع می شود و با یک Wireframe یا نمونه اولیه به پایان می رسد. نقش یک طراح UX درک چرخیدن مشتری در صفحات سایت است. این به معنای درک مخاطب هدف، مصاحبه با مشتریان، تعریف جریان های کاربر و انجام تست کاربر است.
– طراحی UI در مورد استفاده از تایپوگرافی، تصاویر و سایر عناصر طراحی بصری برای تبدیل یک رابط اصلی به چیزی قابل هضم و قابل استفاده است. یک طراح رابط کاربری بر نحوه اتصال رنگ‌ها، تایپوگرافی و تصاویر طراحی به برند یک محصول تمرکز می‌کند.
اگرچه تفاوت های کلیدی بین UX و UI وجود دارد، اما این دو فرآیند برای یک طراح محصول دست به دست هم می دهند. همانطور که جاناتان توضیح می دهد، “ما نباید در مورد UX در مقابل UI صحبت کنیم. در عوض، باید UX و UI باشد زیرا همپوشانی دارند و یکدیگر را تکمیل می کنند.