در فضای اینترنت؛ اگرچه طراحی وب‌ سایت به مهارت‌ها و منابع اضافی مانند برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار نیاز دارد، جنبه طراحی وب اغلب بر رابط کاربری و تجربه کاربری متمرکز است. تجربه کاربری می‌تواند شامل ظاهر، عملکرد، طرح و محتوای وب‌سایت باشد.

طراحان وب برای یافتن مؤثرترین راه برای نمایش اطلاعات در یک وب‌سایت تلاش می‌کنند، بنابراین کاربران آن را جذاب و مفید می‌دانند. برای انجام این کار، طراحان وب اغلب از طرح‌ها و طرح‌بندی‌های مختلف وب بسته به عملکرد و کاربرد موردنظر سایت استفاده می‌کنند.

وب‌سایت‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند، اما یکی از راه‌هایی که می‌توانند متفاوت باشند، ثابت یا پویا بودن آن‌هاست. این تفاوت زمانی که فقط به یک وب‌سایت در مرورگر خود نگاه می‌کنید مشخص نیست، اما می‌تواند به‌شدت بر عملکرد سایت شما تأثیر بگذارد؛ ازجمله اینکه چقدر نگهداری از آن آسان است.

طراحی وب سایت استاتیک چیست؟

از یک سری فایل HTML تشکیل‌شده است که هرکدام نمایانگر یک صفحه فیزیکی از یک وب‌سایت است. در سایت‌های استاتیک، هر صفحه یک فایل HTML جداگانه است. هنگامی‌که از صفحه اصلی بازدید می‌کنید، فقط فایل صفحه اصلی واقعی را مشاهده می‌کنید.

حتی اگر دو صفحه حاوی تکه‌ای از محتوای یکسان مانند پاورقی باشند، پاورقی‌ها به‌عنوان دو نسخه جداگانه وجود دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید فوتر را به‌روز کنید، باید این کار را در هر صفحه انجام دهید.

طراحی وب‌ سایت‌های استاتیک نسبتاً ساده هستند و همه وب‌سایت‌ها در سال‌های اولیه وب جهانی به این روش ساخته شدند.

 طراحی وب سایت پویا چیست؟

طراحی وب‌ سایت پویا از فناوری‌های سرور (مانند PHP ) برای ساختن پویا یک صفحه وب درست زمانی که کاربر از صفحه بازدید می‌کند استفاده می‌کند.

پس از تایپ کردن یک آدرس وب خاص، سرور مجموعه‌ای از اطلاعات مختلف را پیدا می‌کند که سپس در یک صفحه وب منسجم می‌نویسد. شما می‌توانید یک وب‌سایت پویا را با یک موزاییک مقایسه کنید.

آن صفحه وب به‌صورت تکه‌تکه شده همان چیزی است که شما به‌عنوان بیننده خواهید دید.

این روش ساخت صفحات وب به‌عنوان “در حال پرواز” در نظر گرفته می‌شود و دارای چندین مزیت است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

وبسایت

طراحی وب‌ سایت‌ های استاتیک در مقابل پویا

تفاوت بین یک سایت استاتیک و یک سایت پویا کمی فنی است، اما ارزش درک دارد. با یک سایت پویا، سرور محتوا را از پایگاه داده دریافت می‌کند و صفحه را در زمان واقعی برای هر بازدیدکننده می‌سازد. با یک سایت ثابت، سایت از پیش‌ساخته شده است، بنابراین وقتی یک بازدیدکننده یک صفحه را بارگذاری می‌کند، سرور به‌سادگی یک فایل را برمی‌گرداند. به همین دلیل است که وب‌سایت‌های ثابت تقریباً فوراً ظاهر می‌شوند، درحالی‌که ظاهر شدن یک سایت پویا ممکن است چند ثانیه طول بکشد.

حتی اگر وب‌ سایت همان چیزی را بدون جزئیات ناوبری پیچیده نمایش دهد، وب‌سایت‌های استاتیک نیازی به داشتن متن ساده ندارند. درواقع می‌توانید از عناصر و ویدئوهای چندرسانه‌ای مختلف استفاده کنید.

کلمه استاتیک به چیزی اطلاق می‌شود که ثابت است، به‌هیچ‌وجه حرکت نمی‌کند یا تغییر نمی‌کند.

این کافی است تا بفهمید یک صفحه استاتیک به چه معناست. هیچ عنصری در این صفحه هنگام دسترسی به آن تغییر نمی‌کند. وب‌سایت‌های ایستا صفحات اولیه‌ای هستند که برای ایجاد آن‌ها نیاز به کد ساده و عناصر طراحی دارند. “ایستا” همچنین به ثابت بودن وب‌سایت ازنظر شماره صفحات اشاره دارد. تعداد ثابتی از صفحات به همان شکلی که طراحی و ذخیره‌شده است، تحویل داده می‌شود.

مزایای طراحی وب‌ سایت‌ های پویا نسبت به استاتیک چیست؟

به‌روزرسانی آسان‌تر طراحی 
  1. ازآنجایی‌که هر بخش از یک صفحه وب مجزا است، به‌روزرسانی یک‌باره یک صفحه وب در بسیاری از صفحات بسیار ساده‌ است.
  2. به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید تغییری در ناوبری وب‌سایت خود ایجاد کنید، فقط باید آن را در یک مکان در یک وب‌سایت پویا تغییر دهید. پس از تغییر فایلی که اطلاعات ناوبری را در خود جای‌داده است، در تمام صفحاتی که حاوی آن فایل هستند به‌روز می‌شود.

در همین حال، اگر یک وب‌ سایت ثابت داشتید و می‌خواستید ناوبری را به‌روز کنید، باید هر صفحه را ویرایش کنید تا تغییراتی ایجاد کنید. این می‌تواند یک فرآیند خسته‌کننده و تکراری باشد که مستعد خطای انسانی است.

داده‌های انعطاف‌پذیرتر

ازآنجایی‌که یک سایت پویا مجموعه‌ای از بیت‌های صفحه را برای ایجاد یک صفحه کامل جمع می‌کند، می‌توانید محتوا و سایر قسمت‌های سایت خود را در یک پایگاه داده ذخیره کنید.

مزیت این کار این است که شما به‌راحتی می‌توانید به روش های مختلف به محتوای خود دسترسی داشته باشید و آن را ویرایش کنید یا حتی آن را در چندین وب‌سایت بارگذاری کنید. اگر دو برند و سایت متمایز دارید که محتوای همپوشانی دارند، عالی است.

پایگاه‌های داده همچنین جستجوی محتوای شما، دسته‌بندی آن، بارگذاری آن به روش‌های پویا و پشتیبان‌گیری از آن را آسان می‌کنند. همه این‌ها با یک سایت ثابت تقریباً غیرممکن است.

به‌روزرسانی آسان‌تر محتوا

 وب‌ سایت‌ های پویا را می‌توان به‌راحتی در ترکیب با یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مورداستفاده قرارداد زیرا قسمت‌های مختلف صفحه همگی مجزا هستند و به‌روزرسانی محتوای سایت را برای افراد غیر فنی ساده می‌کند. هرکسی که محتوا را پیاده‌سازی می‌کند می‌تواند فقط یک صفحه یا مقاله جدید بدون نیاز به دانستن HTML ایجاد کند.

بااین‌حال، با یک طراحی سایت استاتیک، کارکنان باید HTML را بدانند یا از کسی که این کار را انجام می‌دهد برای ایجاد یک صفحه وب جدید برای یک سایت کمک بگیرند.

بنابراین، تیم شما می‌تواند به‌سادگی روی نوشتن و ارسال محتوای منحصر به فرد تمرکز کند و سایت پویا مراقب قراردادن آن محتوا در مکان مناسب در وب‌سایت است. و هر چه محتوای منحصر به فرد وب‌ سایت شما بیشتر باشد، احتمال اینکه در نتایج جستجوی گوگل از رقبای خود پیشی بگیرید بیشتر است.

معایب طراحی وب‌ سایت استاتیک

  • عدم امکان به روزرسانی مطالب توسط مدیر سایت و وابستگی صاحبان سایت به شرکت طراح برای اعمال جزئی ترین تغییرات (نیاز به متخصص طراحی وب سایت جهت بروز رسانی آن)

  • به دلیل ثابت و بی تغییر بودن و یا به عبارت بهتر ، آپدیت نشدن مطالب سایت ، معمولاً سایت های استاتیک رتبه بالایی در موتورهای جستجو کسب نمی کنند.
  • عدم به روز رسانی مرتب اطلاعات و در نتیجه داشتن سایتی با مطالب قدیمی
  • سایت های استاتیک، به شکل طبیعی هزینه های اولیه کمتر و هزینه های نگهداری بیشتری دارند.
  • معمولاً سایت های استاتیک پس از گذشت یکی دو سال از زمان طراحی نیاز به باز طراحی خواهند داشت در حالی که سایت های داینامیک قابلیت به روزرسانی و افزودن امکانات جدید را دارا هستند.
  • تغییرات جزئی در سایت به دلیل نیاز به ایجاد تغییر در کلیه صفحات سایت هزینه بالایی خواهد داشت.
  • محدودیت در تعداد صفحات سایت

طراحی وب‌ سایت استاتیک بهتر است یا پویا؟

این واقعاً به هدف سایتی که می‌سازید بستگی دارد. کد نویسی و توسعه اولیه سایت‌های پویا ممکن است نسبت به سایت‌های استاتیک بیشتر طول بکشد و هزینه ساخت آن‌ها بیشتر است. اگر در یک جدول زمانی و بودجه فشرده هستید، ممکن است با یک سایت ثابت بهتر باشید.

به‌طورکلی، سایت‌های ثابت ممکن است به شما خدمات بهتری بدهند اگر وب‌سایت شما:

  • برای تبلیغات با زمان محدود است
  • فقط به یک یا دو صفحه نیاز دارد
  • پس از پایان تبلیغات حذف می‌شود

بااین‌حال، برای اکثریت قریب به‌اتفاق پروژه‌های وب‌سایتی که می‌خواهید مکرراً محتوا را به‌روزرسانی کنید، سایت‌های پویا درنهایت نتیجه می‌دهند. این به این دلیل است که هرگونه صرفه‌جویی اولیه‌ای که ممکن است از یک وب‌سایت استاتیک به دست آورید، زمان و تلاش بیشتری را که برای به‌روزرسانی و بازبینی سایت در آینده نیاز دارید جبران نمی‌کند.